צמצום פערים והקניית מיומנויות אקדמיות

על בסיס ניסיון מצטבר מבקשת יחידת המגוון לקדם מיסודה ופיתוחה של תשתית כלל אוניברסיטאית להקניית מיומנויות אקדמיות לכלל ציבור הסטודנטים, כאשר תשומת לב מיוחדת צריכה להינתן לצרכים ולדגשים הייחודיים של אוכלוסיות המגוון.

סטודנטיות/ים המגיעים מאוכלוסיות מגוון (דור ראשון לאקדמיה, פריפריה חברתית כלכלית, בוגרי חינוך חרדי, עולים חדשים, חברה ערבית, יוצאי אתיופיה, מוגבלויות ועוד) מתמודדים על פי רוב עם אתגרים ייחודיים בתהליך השתלבותם באקדמיה בשל הצורך שלהם לצמצם פערים ולרכוש מיומנויות שיש להם בחסר (כמו: שפה, לימודי ליבה, בטחון עצמי, ידע עולם וכו').
מתוך הכרה באתגרים ובמאמצים הייחודיים הנדרשים מסטודנטיות/ים מאוכלוסיות המגוון מבקשת האוניברסיטה העברית להציע את התשתית המיטבית לצמצום פערים אלה ולהקניית מיומנויות אקדמיות.

לצורך כך אנו עובדים במספר ערוצים:
  • מיפוי חסמים וצרכים ייחודיים לאוכלוסיות המגוון בכל שלב בדרך האקדמית
  • מיפוי משאבים קיימים באוניברסיטה ומענים אפקטיביים הניתנים במוסדות אחרים בארץ ובעולם המכוונים להקניית מיומנויות אקדמיות וצמצום פערים
  • מדידה והערכה של האפקטיביות של המשאבים הקיימים וגיבוש מתווה אופטימאלי 
  • שדרוג הקיים ופיתוח מענים חדשים ומיטביים במסגרת מרכז כלל אוניברסיטאי להקניית מיומנויות אקדמיות


במהלך תשפ"ד-תשפ"ו אנו מקיימים פיילוט במספר יחידות אקדמיות.
כמו מודל הפקולטה המכילה,
זהו מודל חדש לקידום פקולטה לרפואה מכילה ושוויונית, שבה מרגישים כלל הסטודנטיות והסטודנטים וחברי וחברות הסגל הקבוצות שייכים, רצויים ומצליחים. 
המודל פותח על ידי מרכז אקורד בשיתוף יחידת המגוון והפקולטה לרפואה. הוא משלב כלים תיאורטיים ויישומיים לקידום יחסים מיטיבים בין כלל הקבוצות החברתיות המרכיבות את הפקולטה. תוך שימוש בידע פסיכולוגי-חברתי וכלים המיושמים בעולם, המודל מציע בסיס לבניית תוכנית לקידום הכלה ושיפור יחסים בין קבוצות בשלושה שלבים:

(1) מענים קצרי טווח.

(2) הטמעת שגרות מתמשכות ומבנים ארגוניים קבועים.

(3) יישום תוכנית עבודה רב-שנתית למימוש הפוטנציאל החברתי והלימודי של כל הלומדים והמלמדים בקמפוס מגוון.
 
 בכל שלב, המודל מציע פעולות וצעדים יישומיים בחמישה מישורים משלימים המרכיבים גישה מערכתית רחבה לקידום גיוון והכלה: ביסוס נורמות ותשתיות ארגוניות; הגברת הוגנות ורגישות לאי-שוויון; קידום סובלנות ונכונות לקרבה חברתית; חיזוק תחושת שייכות; והגברת קולן של קבוצות גיוון.
  
המודל ישמש בסיס להמשך עבודה משותפת של יחידת המגוון עם הפקולטה לרפואה על מנת להטמיע את השלבים השונים בתהליכי הגיוון וההכלה בפקולטה. אנו מאמינים שיישום המודל יסייע בקידום מרחב מכיל ושוויוני, בו סטודנטיות וסטודנטים מכל הקבוצות לומדים יחד ויכולים לשגשג אקדמית וחברתית.
כחלק מהחתירה לגיוון הסגל האקדמי מציעה היחידה למגוון את התכניות הבאות:

תכניות לתלמידי/ות מחקר מצטיינים/ות מאוכלוסיות המגוון

מלגות לנסיעה לחו"ל להשתתפות בכנסים והשתלמויות מקצועיות לסטודנטיות/ים לתואר שלישי מאוכלוסיות המגוון.

מאגר פוסט דוקטורנטים.