יחידת המגוון מעמידה לרשות היחידות האקדמיות, המרצות והמרצים מערך נרחב של כלים, שירותים ומשאבים במטרה לייצר תנאים להצלחה אקדמית ולמיצוי פוטנציאל המצוינות עבור כלל אוכלוסיות המגוון הן בשגרה והן בתקופות של הסלמה. בעודנו מתמודדים עם אימת המלחמה, אנו מזמינים את מי מחברות וחברי סגל ההוראה שלנו המסוגל/ת לכך, להצטרף אלינו לנסיון להיערך ל"יום שאחרי" – ליום בו יגיעו הסטודנטיות והסטודנטים שלנו לקמפוס, חלקם עם צלקות בגוף ובנפש, חלקם אבלים, וכולם ראויים לתנאים הטובים ביותר. בתוך מגוון הקבוצות והזהויות עלינו להסב תשומת לב מיוחדת לכך שיהודים וערבים, ישראלים ופלסטינים יחזרו לחלוק את המסדרונות, את הכתות, את המעבדות והמשרדים ועלינו מוטלת האחריות לייצר ולשמר מרחב בטוח, מכבד וסובלני בעבורם.
על מנת להשיג מטרה זו נדרשת המחויבות והמעורבות הפעילה שלכן/ם, מרצות ומרצים, עוד לפני שהם מגיעים ובוודאי החל ממשפט הפתיחה בשיעור הראשון. אנו כאן על מנת לתמוך, לסייע, ללוות ולצייד אתכם במגוון רחב של כלים ומשאבים
הוראה בכתה הטרוגנית בזמן הסלמה ולאחריה (בשיתוף היחידה להוראה ולמידה (יה"ל), אקורד, והוגנות מגדרית)
סדנאות:
א. הוראה בצל מלחמה – ד"ר אודי צמח (אחראי פדגוגי ביחידה למגוון וביה"ל) – הסדנה נותנת כלים פדגוגיים תוך התמקדות בשלוש שאלות מרכזיות: א. איך פותחים את השנה ומה אומרים בשיעור הראשון? ב. אילו תרחישים עלולים להופיע בכיתה וכיצד להתמודד איתם? ג. כיצד מסייעת החזרה ללימודים לחוסן של הסטודנטים? הסדנה מלווה בתהליך פדגוגי – המשתתפים מגבשים מתווה להתמודדות עם אתגרים בהוראה. מנחה הסדנה ירכז את ההמלצות וישלח אותן למשתתפים ולראשי המחלקה/היחידה לאחר הסדנה.
ב. להתחיל ללמוד מחדש – ד"ר אודי צמח - החרדה והרגשות הקשים שאנו חווים מקשים על החזרה ללימודים אקדמיים. הוראה ולמידה באקדמיה מחייבות ריכוז, השקעה וחשיבה מסדר גבוה. המתח והחרדה פוגעים ביכולות הקוגניטיביות ובאפשרות ללמוד באופן אפקטיבי. המטרה של הסדנה הנוכחית היא לתת למרצים כלים מעשיים בהוראה כדי לאפשר לסטודנטים לחזור ל"כושר" מנטלי ולימודי.
ג. קורסים רגישים - הוראה בצל מלחמה – ד"ר אודי צמח
קורסים רגישים הם קורסים שיש להם נגיעה ורלוונטיות למלחמה בעזה. קורסים כאלה כוללים התייחסות לסכסוך הישראלי פלסטיני, ליחסים בין קבוצות במדינת ישראל, להתמודדות עם טראומה, ולסוגיות חברתיות ותרבותיות שנוגעות באופן ישיר או עקיף במלחמה. גם בזמני שגרה מדובר בקורסים רגישים מורכבים להוראה, ואירועי השבת השחורה (07/10) והמלחמה בעזה מעלים מורכבויות חדשות בהוראת קורסים אלו. חלק מהסטודנטים והסטודנטיות שישבו בכיתות נמצאים במעגל הפגיעה הראשון מהמלחמה - הם חוו אותה בעצמם, יש להם קרובי משפחה וחברים שנרצחו או שנמצאים בסיכון ממשי גם כעת.
הסדנה "קורסים רגישים בצל מלחמה" מציעה מרחב לחשיבה משותפת של סגל אקדמי על הדרכים לניהול קורסים רגישים. בסדנה אנחנו נציג את השיקולים וההיבטים השונים שיכולים לסייע לנו בקבלת החלטות פדגוגיות. בנוסף, בסדנה יוצגו דרכי פעולה אפשריות בקורסים רגישים. הסדנה עוסקת בשלוש סוגיות מרכזיות: (1) אתגרים, היבטים ושיקולים בהוראת קורסים רגישים בצל מלחמה. (2) פדגוגיה של קורסים רגישים – הצעות ודרכי פעולה אפשריות (3) סיעור מוחין וחשיבה משותפת.
ד. הוראה בקמפוס מגוון בצל מלחמה – ד"ר אדר כהן – הסדנה נותנת כלים פדגוגיים להוראה בצל מלחמה. היא מתמקדת בהמשגת האתגרים ומסייעת למרצים לבחור את הגישה שלהם בכניסה לכיתה – עד כמה "לפתוח" שיח על המצב בכיתה (התקרבות, התעלמות), באיזו סוגיה להתמקד (פוליטית-רגשית). בסדנה יינתנו גם המלצות מעשיות לניהול השיח בכיתה.
ה. בין שותפות לקונפליקט – ד"ר תמי רובל ליפשיץ – הסדנה עוסקת ביחסי הגומלין בין חווית הפרט, ההקשר החברתי-בטחוני והמתרחש בכיתה, תוך התייחסות גם לקורסים העוסקים בתכנים רגישים מבחינה פוליטית וחברתית. במסגרת הסדנה יוצגו עקרונות וכלים ליצירת בהירות, פניות ללמידה, וניהול בונה של קונפליקטים, הן בלמידה בקמפוס והן בלמידה מרחוק.
ו. הכיתה המכילה: התמצאות והוראה בכיתה מגוונת – מרכז אקורד – סדנה מעשית עבור הסגל האקדמי אשר מטרתה לסייע בהתנהלות בכיתה ובקמפוס בזמן משבר זה תוך התבססות על ידע מתחום הפסיכולוגיה החברתית. הסדנה מציעה המלצות וכלים לניהול שיח בכיתה, להשמעת קול ולהבעת דעה לצד ריסון התבטאויות בלתי ראויות. כלים אלו מתאימים ולמרצות ולמרצים מתחומי דעת שונים.
ז. הטיות סמויות – מגדר, מגוון ומצוינות באוניברסיטה העברית: מה מצבנו ולאן פנינו? ד"ר תמי רובל ליפשיץ וד"ר יעל בן דוד - סדנא ייעודית לחברי/ות הסגל שמכהנים/ות בוועדות הסינון והחיפוש ובוועדות הפיתוח והמינויים. מטרת הסדנה להציג בפני חברי/ות הוועדות ממצאים עדכניים של מחקרים על הטיות ופרקטיקות מגדריות ואחרות שיוצרות חסמים להתקדמות של נשים ובני/ות קבוצות מיעוט. כמו כן נציג מחקרים עדכניים על יעילותן של דרכים להגברת גיוון מגדרי ואחר כדי להבטיח מצוינות. על סמך כל אלה והניסיון של משתתפי/ות הסדנה, נדון בחסמים הרלבנטיים לאוניברסיטה העברית ועל דרכים שונות לתקן אותם.
- יעוץ פרטני
- למידת עמיתים
- ליווי מתמשך
- תרגום חומרים לערבית (סילבוס, מטלות מרכזיות, מצגות, מילון מונחים דיסציפלינריים)
- הוספת קורסים בין תחומיים בנושא דמוקרטיה, מידות מוסר וערכים
אנשי קשר
ד"ר אודי צמח, אחראי פדגוגיה מגוון והכללה, יחידת המגוון והיחידה להוראה ולמידה: ehud.tsemach@mail.huji.ac.il
לינא שלודי, רכזת, diversity.programs@mail.huji.ac.il